Veel gestelde vragen

  • Onze spreekuren zijn volgens afspraak. Een afspraak is voor 1 klacht en duurt maximaal 15 minuten. Bij het maken van een afspraak zal de assistente u vragen waarvoor u komt. De assistente is opgeleid om op basis van uw klacht een inschatting te maken hoe snel u zorg nodig heeft. Zij kan hierdoor een passende afspraak voor u maken. Indien u dit niet met haar wenst te bespreken, verzoeken we u een inschatting te maken hoeveel tijd u nodig heeft, zodat de wachttijden kunnen worden beperkt.

  • Het huisbezoek is bedoeld voor mensen die fysiek niet naar het gewone spreekuur kunnen komen. Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent. Een huisbezoek moet u van te voren aanvragen bij de assistente. Zij maakt een afspraak voor u in de agenda van de huisarts. Voor het aanvragen van huisbezoeken gelden vaste tijden, indien u dezelfde dag een visite nodig heeft, graag vóór 10 uur bellen. Houd u daar alstublieft rekening mee.

    Liever in de praktijk

    Als het maar enigszins mogelijk is om naar de praktijk te komen, kunt u dat toch beter doen. De behandelingsmogelijkheden in de praktijk zijn veel groter dan bij u thuis. Vaak zal de huisarts u beter en sneller kunnen helpen in de praktijk.

    In specifieke gevallen legt de doktersassistente ook huisbezoeken af.

  • Heb je een medische spoedvraag die niet kan wachten tot de volgende werkdag?  

    1. Beantwoord de vragen op www.dokterswacht.nl.

    2. Krijg binnen 1 minuut deskundig advies. 

    3. Zo nodig word je direct teruggebeld. 

    Rechtstreeks zelf bellen?

    Het telefoonnummer is: 0850 820 820.

  • Klik op de knop ‘patiëntenportaal’ rechtsboven op de website. Door dan in te loggen met uw DigiD kunt U:

    • Uw eigen dossier raadplegen

    • Labuitslagen zien

    • Een E-consult aanvragen voor niet-dringende zorgvragen

    • Een herhaalrecept aanvragen

    • Een afspraak maken

    N.B. Met de app ‘UwZorgOnline’ kunt u niet bij de praktijk inloggen. Gebruik daarom bovengenoemde websiteknop en dus niet de app!

  • Voor bloedonderzoek wordt u verwezen door de huisarts. U hoeft voor het bloedprikken van te voren geen afspraak te maken. De uitslagen kunt u gemiddeld na een week opvragen. Wij verzoeken u bij voorkeur te bellen tussen 13.00-15.00 uur

    Voor bloedafname kunt u terecht in Verenigingsgebouw:

    – De Bining (Gedempte Vaart 8 9231AV) te Surhuisterveen op dinsdag en vrijdag van 8.00 uur tot 9.45 uur.

    – De Rank (Warmoltsstrjitte 113, 9281 PM) te Harkema op dinsdag van 9.30 tot 10.30 uur.

    U kunt ook terecht bij het afnamelab van Ziekenhuis Nij Smellinghe (Compagnonsplein 1 9202 NN) te Drachten. Dit kan elke werkdag van 7.00 - 17.00 uur.

  • Als u denkt dat u een blaasonsteking heeft kunt u bij de assistente urine inleveren. Belt u hiervoor eerst met de praktijk, zodat we kunnen vragen naar uw klachten.

    Bij voorkeur ochtendurine. Indien u dit vóór 10.00 uur inlevert kun u na 14.00 uur bellen voor de uitslag. Vermeld wel duidelijk uw naam en geboortedatum op het potje. U kunt potjes op de praktijk krijgen.

  • Het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering geeft de landelijke richtlijnen uit voor vaccinaties en preventie van malaria bij reizigers.

    Op deze site vindt u algemene informatie die bedoeld is voor reizigers.

    Het reisanamneseformulier vindt u hier.

  • Bij acute situaties, voor de praktijk in Harkema belt u 0512-361360, keuze 1. In een echt levensbedreigende situatie kunt u het beste direct 112 bellen. De mensen achter het landelijke noodnummer kunnen direct alle benodigde hulpdiensten inschakelen, zoals de politie, de brandweer en de ambulance.

    Noodgeval in avond/nacht en weekenden

    Ga naar www.dokterswacht.nl. Bij levensbedreigende situaties belt u direct 112.

  • Nee, u kunt bij Huisartsenpraktijk Het Homeer GEEN (rijbewijs)keuringen laten verrichten.

    Er zijn diverse andere locaties waar dat wel kan, dit kunt u vinden op www.rijbewijskeuringsarts.nl.

    Tel: 085-0180800

    Zij verwijzen u dan naar de dichtstbijzijnde keuringslocatie.

  • Hèt adres om zelf meer te weten te komen over ziekte en gezondheid is:

    www.thuisarts.nl

  • De kosten worden zonder het aanspreken van uw eigen risico volledig vergoed door de zorgverzekeraar wanneer:

    1) u de huisarts / doktersassistente / praktijkondersteuner GGZ bezoekt.

    2) deze bij u een visite aflegt.

    3) er een telefonisch consult plaatsvindt.

    Wanneer u de POH somatiek bezoekt voor bijvoorbeeld begeleiding van uw diabetes, cholesterol en/of bloeddruk, astma/copd, gaat dit wel ten koste van uw eigen risico en eventueel uw vrijwillige eigen risico, zoals u dat met uw zorgverzekeraar heeft afgesproken.

    Bij een doorverwijzing naar een specialist of voor aanvullend onderzoek, zoals bloedonderzoek, röntgenfoto’s, (urine-) / (ontlasting-) / (SOA) kweken, of pathologie onderzoeken betaalt u ook uw (vrijwillige) eigen risico.

    Medicatie die u voorgeschreven krijgt door de huisarts gaat ook ten koste van uw (vrijwillige) eigen risico.

    Dit zijn de algemene regels, waar uw huisarts ook niet altijd volledig van op de hoogte is. Soms zijn er veranderingen of uitzonderingen. Uw zorgverzekeraar kan u er meer over vertellen.

  • Algemeen

    De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

    De huisartspraktijk

    In onze huisartspraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).

    De plichten van de huisartspraktijk

    Huisartsenpraktijk het Homeer is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:

    Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:

    • voor zorgverlening;

    • voor doelmatig beheer en beleid;

    • voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.

    Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.

    U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.

    Alle medewerkers binnen het Homeer hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.

    Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.

    Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.

    Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.

    Uw rechten als betrokkene

    U heeft de volgende rechten:

    • Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.

    • Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).

    • Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.

    • Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.

    • Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.

    • Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.

    Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling of middels een aanvraagformulier kenbaar maken aan uw huisarts. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor).

    Toelichting op het aanvraagformulier

    U moet er rekening mee houden dat medische gegevens ingevolge de wet in principe maximaal vijftien jaar bewaard worden. U helpt ons met het opzoeken van uw dossier en het beschermen van uw privacy als u het formulier zo volledig mogelijk invult. De door u ingevulde gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld. Het Homeer is niet aansprakelijk voor fouten in de postbezorging. Indien u er de voorkeur aan geeft om het dossier persoonlijk, of door een gemachtigde, op te halen dan kunt u dit op het formulier aangeven.

    Gegevens patiënt

    Hierbij vermeldt u de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat. De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen. Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de medische gegevens toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.

    Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden

    De medewerkers van Het Homeer hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de behandelend arts).

    Uitwisseling gegevens

    Het Homeer wisselt, nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, via het Landelijk Schakelpunt relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost (HAP). Bent u ’s avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen.

    Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

    Overdracht van uw dossier

    Als u een nieuwe arts/zorgverlener kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe arts/zorgverlener op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude arts/zorgverlener het dossier overdraagt aan uw nieuwe arts/zorgverlener. De oude arts/zorgverlener doet dit zo spoedig mogelijk , in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude arts/zorgverlener heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe arts/zorgverlener.

    Uwmedisch dossier wordt dan door uw arts/zorgverlener persoonlijk of per aangetekende post overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier.

    Het dossier kan (indien mogelijk) ook via e-mail aan de nieuwe arts/zorgverlener worden overgedragen. Beide artsen/zorgverleners moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn.

    Vraag of klacht

    Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij klachtenformuliergegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Dan gaat uw arts/zorgverlener hierover graag met u in gesprek. U kunt ook online een klachtenformulier indienen.

    Websites van derden

    De voorgaande privacyverklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met deze website zijn verbonden. Wij kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met uw persoonsgegevens omgaan. Daarom raden wij u aan de privacyverklaring van deze websites te lezen alvorens van deze websites gebruik te maken.

  • Cookies

    Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden.

    Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Bij uw eerste bezoek aan onze website hebben wij u al geïnformeerd over deze cookies en toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.

    Gebruik van permanente cookies

    Met behulp van permanente cookies kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek op onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoeft u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kunt u verwijderen via de instellingen van uw browser.

    Gebruik van sessie cookies

    Met behulp van sessie cookies kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.

    Gebruik van analytische cookies

    Wij houden statistieken bij op onze website, maar dit gebeurt te allen tijde geheel geanonimiseerd dan wel gepseudonimiseerd. Er worden geen statistieken bijgehouden op delen van de website waar uw gezondheidsgegevens uitgewisseld worden. Voor het bijhouden van statistieken kunnen wij gebruikmaken van onderstaande toepassingen.

    Google Analytics

    In de gevallen dat wij de tool Google Analytics hebben geactiveerd, worden via onze website cookies geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de Analytics dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Deze tool is privacyvriendelijk ingesteld. Zo hebben wij Google niet toegestaan de verkregen Analytics informatie te gebruiken voor andere Google-diensten, wij laten de IP-adressen pseudonimiseren en hebben een verwerkersovereenkomst met Google gesloten.

    De informatie die door Google wordt verzameld, wordt overgebracht naar en opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Privacy Shield principles en is aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.

  • Uiteraard doen wij ons uiterste best om u naar tevredenheid te helpen. Toch ontevreden? Bespreek dan eerst de klacht met uw huisarts. U kunt er beide beter van worden: wanneer de huisarts niet weet dat u ontevreden bent, kan deze ook niets veranderen. Dit geldt ook wanneer u een klacht heeft over de praktijkondersteuner of doktersassistentes.

    Wilt u liever schriftelijk uw klacht indienen? Dan kunt u hier een klachtenformulier invullen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

    Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing. De klachtenfunctionaris kan tevens bij een klacht bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel telefonisch te bereiken op 088-0229190.

    Als u er met zowel uw huisarts als de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.

    Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt u in de folder vinden in de wachtkamer en op www.skge.nl.